Planificar i resoldre d'acord amb les necessitats i interessos dels diferents sectors

Objectius específics:

  • Elaborar i actualitzar els documents d’ordenació i regulació per a la gestió urbanística del municipi.
  • Modificar aquelles situacions concretes fruit d'errors de planificacions urbanístiques anteriors o de situacions injustes per tal de preservar l'interès dels particulars.
  • Planificar d'acord amb les necessitats dels diferents sectors prioritzant l'interès públic i comunitari.

Què hem fet fins a dia d’avui per aconseguir aquests objectius i què hem assolit?

  • Hem desencallat l’àrea d’actuació SUDr1, és a dir, la zona que s’està edificant entre el nucli i Bellavista i que ens donarà continuïtat urbana amb tota aquella zona. A l’inici de legislatura vam encarregar una diagnosi de la situació als serveis tècnics del Consell Comarcal, des del minut zero del projecte fins a la situació actual. Després ho hem treballat amb l’Arquitecta de planejament urbanístic del nostre equip conjuntament amb una assistència jurídica externa. Amb això hem aconseguit un full de ruta clar, amb els passos a seguir des d’ara i fins a la recepció per part de l’Ajuntament d’aquesta unitat de desenvolupament urbanístic. Fins que arribi aquest moment la Junta de compensació formada pels propietaris de les parcel•les és la responsable de tirar endavant el projecte. Des del Govern municipal hem estat constructius, fomentant la millor solució per a totes les parts i acompanyarem el procés fins a la seva finalització.
  • Un document ordenador que també tenim encallat és el Catàleg de masies. Hem fet feina d’actualització i recopilació, i tornarem a fer l’encàrrec al Consell Comarcal, que és qui ens va fer el catàleg fa uns anys, i que va quedar parat un cop des de la Comissió d’urbanisme de Girona ens van demanar esmenar la qualificació d’una dotzena de masies. Aquest tema es va deixar parat i ens l’hem trobat així. Algunes normatives i criteris han canviat i s’haurà de fer una bona actualització abans de tornar-lo a enviar a urbanisme de Girona. Aquest document és important perquè en suposa tenir unes normes per a totes les masies, i no haver d’anar cas per cas, que és el que ens passa ara i ens alenteix moltíssim qualsevol actuació que un propietari vulgui fer. Pel que fa a masies, estem treballant amb diferents casos que impliquen modificacions puntuals i presentacions de plans d’actuació parcials. El catàleg ens ajudarà a ordenar aquestes casuístiques.
  • Hem elaborat la Trama Urbana Consolidada, que és el document que regula els establiments comercials. On poden situar-se els comerços, de quin tipus i de quines característiques? Aquest és un document que, per llei, havíem de tenir i no teníem. Disposar d’aquest document hauria estalviat molta feina als tècnics a l’hora de donar resposta a consultes d’empreses o ciutadans. L’hem treballat des del planejament urbanístic, amb reunions amb els responsables de comerç i urbanisme de comarques gironines i també de l’àmbit superior català.
  • Estem treballant també el sòl industrial, en relació també amb les regidories d’Obres i serveis i de Medi ambient. Hem de donar resposta als tres polígons industrials, cadascun amb les seves peculiaritats. Disposar de polígons per tal d’atraure empreses i per tant llocs de treball va lligat a la planificació i desenvolupament urbanístic. En el cas del Polígon Puigtió, l’històric, cal fer-ne la recepció, en el cas del Fontanilles (zona de la Tretty), estem treballant per desenvolupar la part que va quedar a mitges ja fa molts anys, i que ens haurà permetre disposar de sòl per a noves naus. Pel que fa al Polígon Can Roure, l’actuació que cal fer-hi es pot resumir en una posada al dia que permeti a empreses que s’hi interessen poder operar-hi d’acord a les seves necessitats.
  • Les granges són un altre sector subjecte a normativa urbanística. Si tot va bé a principis d’any hem d’acabar el procediment que els haurà de permetre funcionar d’acord amb els seus projectes empresarials.
  • Les altres grans unitats d’actuació són cadascuna de les tres grans urbanitzacions que tenim al municipi. Tant a Residencial Park, com Mas Altaba i Mont Barbat, seguirem el procediment de treball que hem utilitzat al SUDr-1: recopilar tot el que s’hi ha fet fins ara i establir els passos a fer per posar-les al dia en quan a la regulació urbanística i de serveis.
  • Ens hem trobat també situacions de propietaris particulars que s’han vist afectats per a errors de documents de planificació anteriors. En aquests casos que seria una injustícia flagrant haver d’esperar molt de temps a una modificació general, treballem en la línia de modificacions puntuals, que evidentment han de ser molt justificades. Ja hem solucionat alguna situació per aquesta via i en tenim alguna en agenda que també seguirà aquesta via.
  • Hem encarregat un avantprojecte de rehabilitació de la Pista Jardí. Urbanísticament, l’equipament en sí però sobretot l’entorn, és una actuació que pot tenir un gran impacte pel comerç i l’activitat de Maçanet, ja que a la pràctica la zona de l’Avinguda Catalunya s’ha tornat l’eix comercial més important del muncipi. Aquest avantprojecte ens ha de permetre estar apunt per fer l’actuació i poder anar a buscar finançament amb arguments fonamentats tècnicament.
  • Des d’un punt de vista no purament urbanístic però sí de gestió del territori, hem fet un seguiment de les obres de la NII per tal de minimitzar-ne els efectes. Així, en el tram que s’està executant (el tram sud; les obres d’aquesta carretera que passa pel nostre terme municipal corresponen a dos trams diferents) hem aconseguit augmentar la connectivitat entre els terrenys que hi ha a banda a banda, el més important dels quals és la connexió entre el vial de servei que, direcció sud acabava a Cal Coix i direcció nord acabava al camí de Vall de Maria. En el projecte inicial aquests dos vials de servei acabaven, tant un com l’altre, en un cul de sac. Amb les modificacions que vam plantejar al Ministerio de Fomento connectaran per sota del viaducte de l’NII. D’altra banda, estem fent seguiment de les obres de l’NII (en aquest cas al tram nord) i de la C35 en el punt on aquestes vies es creuen i connecten amb l’AP7, ja que en aquest cas és l’entrada principal al nostre nucli urbà i la manera com s’arrengi ens condicionarà fortament.
  • La reordenació de l’entrada al nucli urbà des de l’est per la C35, per davant la benzinera sobre el pont de la riera Torderola, amb l’ampliació de la nau del Bonpreu, suposa una millora en la seguretat dels vianants, amb la construcció de passeres. Lligat amb la renovació del voral de la riera que queda a la banda del nucli i a la inclusió d’un carril bici, ha de permetre que l’entrada i tota aquella zona, a la pràctica l’altra zona comercial després del centre històric, sigui més amable per vianants i ciclistes.